Tuesday 22 November 2011

miskonsepsi dalam fizik..

Miskonsepsi dalam fizik:
-salah faham tentang sesuatu konsep dan teori dalam fizik,dapat dikesan oleh guru dalam proses awal mengcungkil idea pelajar
-Berpunca daripada pengalaman pelajar dan salah pemahaman seseorang tentang sesuatu konsep dan teori dalam fizik.
-agak susah untuk guru untuk mengubah miskonsepsi seseorang pelajar kerana pelajar telah terbiasa,faham dengan segala miskonsepsi yang tersemat di dalam minda mereka,melainkan guru dapat memberikan sesuatu alasan yang kukuh dan bukti yang cukup jelas untuk memperbetulkan miskonsepsi tersebut.
-contoh miskonsepsi yang kebiasaannya dihadapi oleh seseorang pelajar:

"seseorang pelajar menganggap bola tenis dan bola sepak dengan saiz yang
berbeza akan jika dilepaskan pada ketinggian yang sama akan mencecah tanah
pada waktu yang tidak serentak"

-Perkara yang disebutkan tersebut adalah tidak betul kerana dalam fizik, semua objek tidak kira ringan atau berat,besar atau kecil,tetapi jika dilepaskan secara serentak dari ketinggian yang sama akan mencecah tanah pada waktu yang serentak(rintangan udara diabaikan).

Untuk mengatasi masalah miskonsepsi ini guru seharusnya mempunyai pemahaman yang tinggi tentang sesuatu konsep dan teori dalam fizik,selain itu guru seharusnya mempunyai kemahiran yang tinggi dalam menerangkan sesuatu konsep dan teori bagi memudahkan pelajar memahami setiap teori dan konsep fizik yang diajar dalam kelas.

Friday 18 November 2011

Thursday 17 November 2011

saya,media dan teknologi..

Salam semua..

tugasan minggu ini:sediakan slide presentation mengenai Saya,Media dan teknologi.
Idea:Sediakan slide presentation tersebut dengan menggunakan prezi.

Berikut ialah yang link untuk melihat slide "Saya,Media&Teknologi" yang telah saya sediakan.


Alhamdulillah!!siap..hehehhe

Wednesday 16 November 2011

test mid term KPD3016..

Salam semua..

Pada kelas yang diadakan pada hari selasa yang lepas, Dr Nurulhuda Abdul Rahman telah mengadakan satu ujian pertengahan semester. Ujian ini merangkumi 10% daripada  markah keseluruhan subjek KPD3016 semester ini. Ujian ini mengandungi 6 soalan bertulis yang merangkumi topik-topik yang dipelajari sebelum cuti pertengahan semester yang lepas. Antara topik-topik yang telah dipelajari ialah topik mengenai:

(1)model instruksi/pengajaran.
(2)matlamat dan objektif pengajaran.
(3)kurikulum.
(4)tabii dan struktur pengetahuan.
(5)fakta,hukum,teori dalam sains.
(6)teras pengetahuan guru.
(7)unit pengajaran dan rancangan pengajaran.
(8)kemahiran mikropengajaran.

Apa yang lebih menarik mengenai test ini ialah,test ini dijalankan secara berpasangan..
hehehe..